اسرار چهار مغز - آجیل نمونه خرید و فروش انواع خشکبار, تخمه آفتابگردان, تخمه کدو گوشتی
آجیل‌های موجود در بازار، چهار آجیل معروف فندق، پسته، گردو و بادام بیش از سایر مغزدانه‌ها زمینه مصرف دارند.
اسرار چهار مغز
15446
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-15446,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded,boxed,,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-theme-ver-9.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

اسرار چهار مغز

اسرار چهار مغز

آجیل‌های موجود در بازار، چهار آجیل معروف فندق، پسته، گردو و بادام بیش از سایر مغزدانه‌ها زمینه مصرف دارند.

چهار مغزدانه قدیمی‌‌که در بین عامه مردم هم با همین نام «چهارمغز» شناخته می‌شود و در طب‌سنتی از جایگاه‌ والایی در درمان برخی بیماری‌ها و تقویت بنیه بدن برخوردار است. ازاین‌رو امروز قصد داریم کمی‌‌بیشتر با خواص این مغزدانه‌های گران‌قیمت و مصارف درمانی آن‌ها آشنا شویم.

فندق؛ ضدسرطان

 

فندق با داشتن روغنی خاص به نام اسید اولئیک، پروتئین، کربوهیدرات، بتاسیتوسترول، ویتامین‌ها و املاح ضروری جایگاه مخصوصی را در بین دیگر مغزها باز کرده است. بتاسیتوسترول که به مقدار زیاد در فندق یافت می‌شود، اثر فوق‌العاده‌ای در کاهش کلسترول و پیشگیری از سرطان به ویژه سرطان سینه و پروستات دارد، بنابراین با مصرف ٢۵ تا ٣٠ گرم فندق در روز، می‌توان بدن را در برابر این بیماری‌ها بیمه کرد.

در هر ٢٨گرم فندق به طور متوسط ١٧۶ کالری انرژی نهفته است. این مقدار فندق دارای ١٧ گرم چربی، ۵ گرم کربوهیدرات، ۴گرم پروتئین و حدود ٢گرم آب می‌باشد و مصرف آن می‌تواند تمامی‌‌ویتامین E مورد نیاز بدن در روز را تامین کند و برای پیشگیری از بیماری‌های عروق سیاه رگ قلبی و سرطان کافی باشد.

گردو؛ غذای مغز

 

گردو را به نام غذای مغز نیز می‌‌شناسند و این فقط به‌خاطر شباهت آن به مغز نیست، بلکه به‌خاطر وجود امگا ٣ فراوان آن است. برای درست عمل کردن مغز، به امگا ٣ فراوانی نیاز داریم و با مصرف ۴عدد مغز گردو در روز می‌توان موجب افزایش اسید چرب ضروری امگا ٣ در بدن شد. ١۵درصد چربی‌های گردو از نوع چربی‌های غیراشباع و مفید برای سلامت قلب است. این نوع چربی، پایین آورنده کلسترول بد و افزایش دهنده کلسترول خوب است.

گردو فواید بسیاری دارد نظیر افزایش قابلیت ارتجاعی رگ‌های بدن، محافظت در برابر بیمارهای قلبی، محافظت از سیستم ایمنی، جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم سوخت و ساز بدن، تنظیم فشار و قند خون، افزایش قدرت ذهن و هوش، مفید برای تنگی نفس، جلوگیری از ورم مفاصل و موثر در مقابله با بیماری‌های پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس.

پسته؛ درمان کم‌خونی

 

پسته، آجیلی خوشمزه و بومی کشورخودمان است که مقدار فراوان آهن موجود در مغزآن و توانایی بدن برای جذب بالای آن باعث شده که به ماده‌ای موثر برای درمان کم‌خونی فقرآهن معرفی شود. در ضمن پسته حاوی مقداری پروتئین گیاهی، اسیدهای چرب ضروری، فیبر، روی، کلسیم، فسفر و ویتامین E است که همه این مواد برای سلامتی بدن بسیار مفید می‌‌باشند.

مغز پسته حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A ، آهن، اسیدهای چرب غیراشباع، ویتامین E، ویتامین B١،

B٢،B۶، پتاسیم، پروتئین، روی، سلنیم، فسفر، فولات، فیتواسترول، کلسیم، مس و فیبر است. ویتامین A موجود در پسته به بینایی در تاریکی کمک کرده و محرک رشد سلول‌ها و بافت‌های بدن است.

بادام؛ یک آنتی‌اکسیدان

 

این مغزدانه هم دارای مقدار زیادی چربی است، اما از نوع غیراشباع ومفید آن که خطر بیماری‌های قلبی را کم می‌‌کند. تحقیقات نشان داده است که تمامی‌‌مغزهای خوراکی، بیماری‌های قلبی و کلسترول بد را دور می‌‌کنند. ویتامین E موجود در پوست بادام، یک آنتی‌اکسیدان است با یک دنیا خاصیت که جلوی برخی امراض را می‌‌گیرد. امراضی مانند سرطان، بیمارهای قلبی، آلزایمر، خوب عمل نکردن سیستم ایمنی، آب مروارید چشم و ضعیف شدن ماهیچه‌ها.

بادام دارای منیزیم و پتاسیم است. هنگامی‌‌که به مقدار کافی منیزیم در بدن باشد، در خون جریان می‌‌یابد و اکسیژن و موادمغذی را سریع‌تر حمل می‌‌کند و جلوی افزایش ضربان قلب را می‌‌گیرد.

روزانه؛ ٧ عدد چهارمغز

 

متخصصان تغذیه معتقدند: چهارمغز بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان را در مقایسه با دیگر مغزهای خوراکی دارد و هر فرد باید در طول شبانه روز ٧عدد مغز چهارمغز بخورد. بر پایه تحقیقات انجام شده؛ چهارمغز منبع غنی پروتئین است و مصرف منظم آن فرد را از ابتلا به بیمارهای قلبی، سرطان کلیه، دیابت نوع ٢، سنگ صفرا و دیگر بیماری‌ها محافظت می‌‌کند.

جالب است که بدانید؛ مصرف چهارمغز حتی در رفع بی‌خوابی هم موثر است. ملاتونین یکی از مواد مفید موجود در چهارمغز است که به کاهش بی‌خوابی و رفع سایر اختلالات خواب کمک می‌‌کند. همچنین چهارمغز حاوی نوعی اسید آمینه به نام ال – آرمبینین است که به جریان‌سازی بهتر خون در عروق شما کمک خواهد کرد تا آنجا که پژوهشگران اسپانیایی معتقدند: اثر مصرف چهارمغز برای سلامت شریان‌های قلب ممکن است از اثر مصرف روغن زیتون هم بهتر باشد.

خام بخورید، نه بوداده!

 

برای بهره‌مندی از خواص کامل مغزدانه‌ها، بهتراست که آن‌ها را خام مصرف کنیدتا بوداده؛ چراکه در فرایند برشته‌شدن دانه‌‌های آجیلی، تغییرات حاصله در رنگ، طعم، بافت و ظاهر آن‌ها ناشی از نوع واکنش قهوه‌‌ای‌شدن غیرآنزیمی است. این فرآیند باعث از دست رفتن خواص آنتی‌اکسیدانی آجیل‌‌ها و کاهش قابلیت هضم پروتئین و از دست رفتن اسیدهای آمینه ضروری در آن‌ها شده و در نهایت منجر به کاهش ارزش تغذیه‌ای مغزها می‌‌شود.

همچنین بودادن به واسطه همین واکنش قهوه‌‌ای شدن غیرآنزیمی، سبب افزایش رنگ دانه‌‌ها و در نتیجه منجر به افزایش دلپذیری کلی فرآورده می‌‌شود. درضمن این عمل باعث تولید ترکیبات سرطان‌زا در مغزدانه‌ها خواهد شد. به طور کلی می‌‌توان گفت؛ بو دادن بر همه موادمغذی مغزها، از چربی، قند و پروتئین گرفته تا ویتامین‌‌ها تاثیر منفی خواهد گذاشت.

No Comments

Post A Comment